Måske er du allerede blevet fortrolig med din nye kollega med den kunstige intelligens. Eller måske er AI stadig så fremmed for dig, at overskriften her får dig til at forestille dig at skulle invitere the Terminator til jobsamtale?
Uanset hvor bekendt du er med AI, vil du i blogindlægget her blive guidet gennem de overvejelser og forholdsregler, du skal huske, når du introducerer AI på arbejdspladsen.
Og til sidst kan du høre lidt om vores nyeste rekruttering: løneksperten Dixi, som du som DataLøn-kunde også kan få gavn af...
Til dig, der stadig ikke kan få the Terminator ud af hovedet, så lad os starte her: Kunstig intelligens er den danske betegnelse for artificial intelligence – altså AI. Og som du nok har hørt, gør teknologien i høj grad sit indtog på arbejdspladserne i disse år. Ikke i form af dræberrobotter, men særligt i form af generativ AI, der bruges til at generere nyt indhold (fx tekst, billeder og lyd) baseret på det data, den er uddannet med.
Chatbots, som fx ChatGPT og Copilot, er en særlig populær type generativ AI, hvor man interagerer direkte med den kunstige intelligens. Men faktisk bruger du højst sandsynligt allerede AI uden at vide det – mange af de systemer, vi alle sammen bruger i hverdagen, har nemlig allerede integreret AI-funktioner i deres produkter.
Mange bruger AI som et redskab til at løse opgaver hurtigere eller som en kreativ sparringspartner i hverdagen. Nogle AI-systemer kan nærmest agere en ekstra kollega i teamet!
Der er derfor mange fordele ved at komme i gang med at implementere kunstig intelligens i din virksomhed. Men med teknologien følger også en række udfordringer og et voksende behov for information og opmærksomhed på ansvarlig brug af den kunstige intelligens.
Når man ansætter en ny kollega, tager man sig tid til at vælge den rigtige, som både har de rigtige kvalifikationer og passer ind i virksomheden. Det samme skal I gøre, når I skal vælge et AI-system.
Hvad skal AI hjælpe lige netop jeres virksomhed med at opnå? Og hvordan skal medarbejderne – eller kunderne – implementere det i hverdagen?
I virkeligheden er AI-systemer ikke så forskelligt fra andre IT-systemer på det punkt. Som virksomhed skal man nemlig finde en kvalificeret leverandør, som man har tillid til.
Undersøg derfor altid vilkårene, og tjek sikkerheden. Det er nødvendigt for at vurdere, hvordan systemet må bruges. Må du eksempelvis indtaste personoplysninger i systemet eller dele virksomhedens strategier og økonomiske oplysninger?
Som arbejdsgiver har du ikke blot ledelsesret, men faktisk også en ledelsespligt – du skal hjælpe dine medarbejdere med at overholde gældende lovgivning og sikre, at de trygt kan anvende de arbejdsredskaber, du stiller til rådighed.
For at undgå karambolage med loven, herunder GDPR og den nye AI-forordning, og samtidig passe bedst muligt på virksomhedens oplysninger, bør man derfor udarbejde retningslinjer for brug af AI i virksomheden.
Det er en god idé at få styr på retningslinjerne, uanset om dine medarbejdere bruger AI eller ej. For gør de det ikke i dag, så gør de det måske i morgen.
Hos DataLøn er vi ikke kun interesserede i at optimere interne processer ved hjælp af AI. Vi er nemlig også godt i gang med at udvikle en ny superkollega til dig, der er kunde i DataLøn. Du kan nemlig glæde dig til snart at møde vores nye chatbot Dixi.
Dixi er blevet stopfodret med al vores lønekspertise og gennemtestet af alle vores skarpe lønkonsulenter. Snart er hun klar til at hjælpe dig med lynhurtigt at finde svar på dine spørgsmål om alt fra løndele til ferieregnskab – også udenfor vores åbningstid. Og bare rolig, hun kommer ikke til at erstatte en eneste af vores dygtige lønkonsulenter, som sidder klar på chatten og telefonen som altid.
Vi glæder os til at introducere dig for din nye løn-chatbot. Og mens vi venter, kan I jo lige så godt løbe anbefalingerne her igennem og få styr på jeres egen AI-sikkerhed. Ligesom du trygt kan stole på, at vi har gjort med Dixi.