Choose language

Sådan bliver AI en god kollega – og ikke en fejlansættelse

Sådan bliver AI en god kollega – og ikke en fejlansættelse
6:30

Måske er du allerede blevet fortrolig med din nye kollega med den kunstige intelligens. Eller måske er AI stadig så fremmed for dig, at overskriften her får dig til at forestille dig at skulle invitere the Terminator til jobsamtale?

Uanset hvor bekendt du er med AI, vil du i blogindlægget her blive guidet gennem de overvejelser og forholdsregler, du skal huske, når du introducerer AI på arbejdspladsen.

Og til sidst kan du høre lidt om vores nyeste rekruttering: løneksperten Dixi, som du som DataLøn-kunde også kan få gavn af...

Kollegaer diskuterer brug af AI på arbejdspladsenHvad er kunstig intelligens og chatbots? Og hvordan kan jeg bruge det?

Til dig, der stadig ikke kan få the Terminator ud af hovedet, så lad os starte her: Kunstig intelligens er den danske betegnelse for artificial intelligence – altså AI. Og som du nok har hørt, gør teknologien i høj grad sit indtog på arbejdspladserne i disse år. Ikke i form af dræberrobotter, men særligt i form af generativ AI, der bruges til at generere nyt indhold (fx tekst, billeder og lyd) baseret på det data, den er uddannet med.

Chatbots, som fx ChatGPT og Copilot, er en særlig populær type generativ AI, hvor man interagerer direkte med den kunstige intelligens. Men faktisk bruger du højst sandsynligt allerede AI uden at vide det – mange af de systemer, vi alle sammen bruger i hverdagen, har nemlig allerede integreret AI-funktioner i deres produkter. 

Mange bruger AI som et redskab til at løse opgaver hurtigere eller som en kreativ sparringspartner i hverdagen. Nogle AI-systemer kan nærmest agere en ekstra kollega i teamet!

Der er derfor mange fordele ved at komme i gang med at implementere kunstig intelligens i din virksomhed. Men med teknologien følger også en række udfordringer og et voksende behov for information og opmærksomhed på ansvarlig brug af den kunstige intelligens. 

Hvad skal du overveje, når du rekrutterer din AI-kollega?

Når man ansætter en ny kollega, tager man sig tid til at vælge den rigtige, som både har de rigtige kvalifikationer og passer ind i virksomheden. Det samme skal I gøre, når I skal vælge et AI-system. 

Hvad skal AI hjælpe lige netop jeres virksomhed med at opnå? Og hvordan skal medarbejderne – eller kunderne – implementere det i hverdagen?

I virkeligheden er AI-systemer ikke så forskelligt fra andre IT-systemer på det punkt. Som virksomhed skal man nemlig finde en kvalificeret leverandør, som man har tillid til.

Undersøg derfor altid vilkårene, og tjek sikkerheden. Det er nødvendigt for at vurdere, hvordan systemet må bruges. Må du eksempelvis indtaste personoplysninger i systemet eller dele virksomhedens strategier og økonomiske oplysninger?

Husk dit ledelsesansvar – få retningslinjerne på plads

Som arbejdsgiver har du ikke blot ledelsesret, men faktisk også en ledelsespligt – du skal hjælpe dine medarbejdere med at overholde gældende lovgivning og sikre, at de trygt kan anvende de arbejdsredskaber, du stiller til rådighed. 

For at undgå karambolage med loven, herunder GDPR og den nye AI-forordning, og samtidig passe bedst muligt på virksomhedens oplysninger, bør man derfor udarbejde retningslinjer for brug af AI i virksomheden. 

Det er en god idé at få styr på retningslinjerne, uanset om dine medarbejdere bruger AI eller ej. For gør de det ikke i dag, så gør de det måske i morgen.

Illustration af tjekliste ved brug af AI/kunstig intelligens på arbejdspladsen5 gode råd til at få succes med AI på arbejdspladsen:

  1. Udvælg egnede opgaver, og del de gode eksempler: 

    Snak med medarbejdere og andre om deres erfaringer. Find ud af, hvor AI kan give jer værdi, og identificer de opgaver, hvor AI-værktøjer ikke er hensigtsmæssige. Del gode eksempler på opgaveløsninger med AI internt i virksomheden for at gøre det nemt for alle at udnytte mulighederne bedst muligt.
  2. Angiv rammer for datasikkerhed og fortrolighed:

    Tænk over, hvilke leverandører du overlader dine oplysninger til. Udarbejd en AI-politik, der fx beskriver, hvilke oplysninger der må og ikke må deles i jeres AI-værktøjer. Bruger I fx et gratis værktøj på nettet som ChatGPT eller Bard, bør I måske ikke indtaste personoplysninger, kundeoplysninger og forretningshemmeligheder, mens det i andre systemer kan være helt okay.

  3. Undersøg de nye AI-regler:

    Den nye AI-forordning beskriver bl.a. forskellige risikoniveauer, som man skal inddele sine AI-systemer i. Eksempelvis kræver højrisiko-AI særlige foranstaltninger og overvågning, mens andre værktøjer – som de fleste chatbots – er lav-risiko og ikke kræver så meget andet end gennemsigtighed og GDPR-compliance. Søg viden om de nye regler, og tilpas virksomhedens retningslinjer efter risikokategorierne.

  4. Tilpas og kvalitetskontroller output:

    AI-genereret indhold bør altid tjekkes af et menneske. Husk at tilpasse til virksomhedens sprog og kvalitet, før outputtet anvendes. Hvis I for eksempel bruger AI til SoMe-opslag eller stillingsopslag, kan man f.eks. angive retningslinjer for sprogstil og tone. Husk at AI-output ikke er fakta, men bør ses som sparring eller inspiration.

  5. Skab gennemsigtighed, og tag imod feedback:

    Vær gennemsigtig omkring virksomhedens brug af AI. Det kan forhindre mistillid blandt kunder og samarbejdspartnere, når du skaber klarhed over, hvordan teknologien bliver brugt. Overvej at indsamle løbende feedback fra medarbejderne, så AI-politikken løbende kan tilpasses og forbedres.

Vil du have artikler som denne direkte i din indbakke?

Tilmeld nyhedsbrev

Dixi, din nye lønkollega, er på trapperne

Hos DataLøn er vi ikke kun interesserede i at optimere interne processer ved hjælp af AI. Vi er nemlig også godt i gang med at udvikle en ny superkollega til dig, der er kunde i DataLøn. Du kan nemlig glæde dig til snart at møde vores nye chatbot Dixi.

Dixi er blevet stopfodret med al vores lønekspertise og gennemtestet af alle vores skarpe lønkonsulenter. Snart er hun klar til at hjælpe dig med lynhurtigt at finde svar på dine spørgsmål om alt fra løndele til ferieregnskab – også udenfor vores åbningstid. Og bare rolig, hun kommer ikke til at erstatte en eneste af vores dygtige lønkonsulenter, som sidder klar på chatten og telefonen som altid.

Vi glæder os til at introducere dig for din nye løn-chatbot. Og mens vi venter, kan I jo lige så godt løbe anbefalingerne her igennem og få styr på jeres egen AI-sikkerhed. Ligesom du trygt kan stole på, at vi har gjort med Dixi.

 

Relaterede blogindlæg