Choose language

Det skal du huske, når dine medarbejdere arbejder hjemme

Det skal du huske, når dine medarbejdere arbejder hjemme
7:33

Skader på hjemmekontoret kan blive dit ansvar

Hvad har det med dig at gøre, hvis din medarbejder falder efter at have betjent kaffemaskinen i sit private køkken, eller pådrager sig en skade efter at have rykket på parasollen hjemme i haven? Normalt måske ikke det store. Men hvis ulykken sker under aftalt hjemmearbejde, så kan den faktisk kategoriseres som en arbejdsskade.
 
Som arbejdsgiver er du nemlig ansvarlig for, at arbejdet foregår forsvarligt ift. medarbejderens sikkerhed og sundhed – også når du giver dem mulighed for at arbejde hjemmefra. 
 
Det skal dog ikke afholde dig fra at tilbyde hjemmearbejde til dine medarbejdere, når det giver mening. Men det kan være en rigtig god idé at kende til reglerne og udarbejde en politik for, hvordan hjemmearbejde skal foregå hos jer. 
 

Medarbejder arbejder hjemmefra

Hjemmearbejde er kommet for at blive

Siden corona vendte op og ned på danskernes hverdag, er hjemmearbejde for mange blevet en integreret del af arbejdslivet. Tal fra Danmarks Statistik viste fx i 2024, at fire ud af ti medarbejdere på det danske arbejdsmarked havde arbejdet hjemme mindst én dag om ugen inden for de seneste fire uger. Den udbredte brug af hjemmearbejde har medført et øget fokus på dit ansvar som arbejdsgiver, når dine medarbejdere arbejder hjemme. 
 
De førnævnte parasol- og kafferelaterede skader er nemlig ikke fiktive eksempler: Østre Landsret slog for nyligt fast, at der var tale om en arbejdsskade, da en medarbejder faldt og brækkede sin skulder på hjemmekontoret på vejen fra kaffemaskinen til skrivebordet. På samme måde har Ankestyrelsen i en principafgørelse slået fast, at en medarbejder, der kom til skade, mens vedkommende var i gang med at flytte en parasol på sin terrasse for at skærme arbejdscomputeren mod solen, havde været udsat for en arbejdsskade.
 
Hvorfor overhovedet tilbyde hjemmearbejde, tænker du måske?
 
Fordi du med hjemmearbejde tilbyder en fleksibilitet, som mange kandidater efterhånden forventer af deres arbejdsplads i brancher og fag, hvor hjemmearbejde kan lade sig gøre. Det er samtidig en fleksibilitet, der også kommer dig til gode som arbejdsgiver. Din medarbejder kan fx logge på hjemmefra og komme hurtigt i gang efter en omgang roskildesyge uden at smitte sine kolleger, og nogle medarbejdere er endda mere effektive, når de arbejder hjemme. 
 
Så lad os omfavne tendensen og kigge på, hvordan du som arbejdsgiver får styr på hjemmearbejdet.
 

1. Udarbejd en politik for hjemmearbejde

For at undgå misforståelser og unødige juridiske kattepiner er det en rigtig god idé at have en overskuelig politik for hjemmearbejde. Det sikrer, at både du og dine medarbejdere er helt med på, hvad der gælder, når hjemmekontoret bliver en del af arbejdspladsen. 
 
En hjemmearbejdspolitik skal fastlægge klare retningslinjer for, hvordan hjemmearbejdet skal foregå, og gøre det muligt for dig som arbejdsgiver at dokumentere, at medarbejderne er blevet korrekt instrueret.
 
Hvis du allerede har en politik for hjemmearbejde, men ikke har fået den opdateret, siden Covid-19 brød ud, er det nu, du skal gøre noget ved det. Reglerne har nemlig ændret sig, og det samme har medarbejdernes forventninger. 
 
Hvad skal politikken så indeholde? Det kommer vi til nu. Vi anbefaler nemlig, at din politik for hjemmearbejde dækker de områder, vi gennemgår nedenfor.
 

2. Klæd dine medarbejder på – også derhjemme  

En sund og sikker arbejdsplads starter med en god og tilstrækkelig oplæring. Sørg for, at dine medarbejdere ved, hvordan de skal indrette deres hjemmearbejdsplads. Det kan være med vejledninger, tjeklister eller måske en hurtig video. Husk også at gøre det nemt for dem at stille spørgsmål og få hjælp, hvis de er i tvivl. 
 

3. Før tilsyn 

Det er desuden vigtigt, at du sørger for at følge op på, at dine medarbejdere har fået indrettet hjemmearbejdspladsen korrekt. Dog kan du ikke troppe op hjemme hos dine medarbejdere og tjekke deres arbejdsplads – det har du ikke ret til. Men du har stadig pligt til at føre tilsyn. Overvej løsninger som samtaler, spørgeskemaer eller noget helt tredje, så du kan dokumentere, at alt er, som det skal være.  
 
Skab klare rammer for planlægning af hjemmearbejde 
Det er forskelligt fra virksomhed til virksomhed, hvilke rammer der gælder for hjemmearbejdet. Hvor mange dage om ugen må man arbejde hjemme? Kan hjemmearbejdsdage annulleres? Og hvad gør man, hvis der opstår et akut behov på kontoret? 
 
I en politik om hjemmearbejde bør du specificere, hvordan hjemmearbejde aftales eller planlægges, så det er klart for medarbejderen, hvordan rammerne for hjemmearbejde er hos jer.

Medarbejder arbejder fra café med sin computer4. Opfyld kravene til skærmarbejde i hjemmet 

Hvis din medarbejder udfører arbejde ved en computer og arbejder hjemmefra mere end to dage om ugen (set som et gennemsnit over en måned), gælder der særlige krav til hjemmearbejdspladsen. 
 
Det betyder, at skærm, tastatur, bord, stol og belysning skal leve op til bestemte standarder. Som udgangspunkt er det dig som arbejdsgiver, der skal stille udstyret til rådighed, men der er intet i vejen for, at medarbejderen benytter sit eget udstyr, så længe det lever op til kravene:
 
Bemærk, at disse regler kun er gældende, hvis dine medarbejdere arbejder hjemme mere end to dage om ugen, hvilket du også kan specificere i din politik for hjemmearbejde.
 
Skærm: Skærmen skal kunne både dreje og vippe, så medarbejderen kan tilpasse skærmen bedst muligt.
 
Tastatur og mus: Mus og tastatur skal udleveres som separate enheder og være adskilt fra skærmen.
 
Bord: Bordet skal være tilpasset til medarbejderen og være egnet til det arbejde, som medarbejderen udfører. Samtidig skal bordet have en størrelse, der sikrer hensigtsmæssige arbejdsstillinger og bevægelse. Men det er ikke et krav, at medarbejderen skal have stillet et hæve-/sænkebord til rådighed.
 
Stol: Stolen skal være stabil og sikre hensigtsmæssige arbejdsstillinger og bevægelse. Derfor er det et krav, at medarbejderen kan tilpasse både stolesæde, højde og stoleryg.
 
Belysning: Medarbejderen skal have en arbejdslampe til rådighed med 500 lux.

5. Husk databeskyttelse og IT-sikkerhed 

Hjemmearbejde betyder, at virksomhedens data forlader kontoret. Virksomhedens regler for databeskyttelse og IT-sikkerhed gælder derfor også, når medarbejderne arbejder hjemme. Din politik skal derfor indeholde klare retningslinjer for, hvordan medarbejderne håndterer data og IT-sikkerhed. Ingen gider at bøvle med datalæk – og slet ikke dig! 

Vil du have guides som denne direkte i din indbakke?

Tilmeld nyhedsbrev

Skal vi hjælpe dig i mål?

Hvis du endnu ikke har en politik for hjemmearbejde, anbefaler vi, at den bliver en del af din 2025-plan.
 
Bestil vores skabelon til din hjemmearbejdspolitik, og få et solidt udgangspunkt, der nemt kan tilpasses din virksomheds behov. Skabelonen er i Word-format, så du nemt kan tilpasse dokumentet til jeres virkelighed.
 
Skabelonen koster 1.800 kr. ex. moms. 
 
Har du spørgsmål eller brug for rådgivning, står vores jurister klar til at hjælpe på 72 27 90 16 eller HRJura@visma.com. Vi er her for at gøre det lettere for dig at sikre en god og tryg ramme for hjemmearbejde i din virksomhed.
 
 

Bestil skabelon til din politik for hjemmearbejde (Pris: 1.800 kr. ex. moms)

Relaterede blogindlæg