Lønguide til lønindberetning og udbetaling af løn
Sådan får du adgang til LønguidenAnsættelse af en medarbejder
Med Lønguiden får du svar på alle dine spørgsmål om løn og personale. Du finder en masse brugbar viden om alt fra ansættelse til opsigelse, hvordan du udbetaler løn til en medarbejder, hvad du gør med ferie, barsel og sygdom, hvordan du laver lønindbetalinger og meget mere. Du finder også satser, vejledninger og skabeloner, som er lige til at downloade og bruge i din løn- og personaleadministration.
Når du bruger DataLøn, har du direkte adgang til Lønguiden. Det betyder, at du nemt og hurtigt kan slå et emne eller spørgsmål op, hvis du bliver i tvivl om noget, mens du sidder midt i lønarbejdet. Du finder de mest brugte emner under ’Viden om løn og personale’ på forsiden af DataLøn. Du logger ind på Lønguiden med DataLøn.
Der er meget at tænke på, når du skal ansætte en ny medarbejder – særligt hvis det er den første medarbejder i din virksomhed. Det er især vigtigt, at du har styr på ansættelseskontrakten. Derfor gennemgår Lønguiden alle de krav til kontrakten, som du skal være opmærksom på. Og for at gøre det let for dig, kan du også finde skabeloner til forskellige kontrakter og tillæg, som du kan downloade og bruge med det samme.
Blandt skabelonerne finder du
- en kontrakt til timelønnede medarbejdere
- en kontrakt til funktionærer
- en kontrakt til medarbejdere i tidsbegrænsede stillinger
- et tillæg til kontrakten til timelønnede medarbejdere
- et tillæg til kontrakten til funktionærer
- en bekræftelse af ansættelsen.
Lønudbetaling
Når du ansætter en medarbejder, skal han eller hun også have løn. Derfor er udbetaling af løn et af de vigtigste emner inden for personalehåndtering. Lønudbetaling er dog meget mere end de penge, som medarbejderen får ind på sin konto. Der skal også betales skat, AM-bidrag og ATP, medarbejderen skal have feriepenge og måske pension osv. I Lønguiden finder du derfor en beregner, som kan give dig et overblik over, hvad en medarbejder egentlig koster alt i alt. Du finder lønberegneren her.
Du kan også finde forskellige skabeloner, som du kan bruge i forbindelse med lønudbetalingen:
- Kørebog til kørselsgodtgørelse
- Tro- og love erklæring i forbindelse med arbejdstelefon
- Bruttolønsaftale
Lønindberetning
I forbindelse med udbetaling af løn skal du også indberette forskellige beløb og oplysninger til SKAT, eIndkomst, ATP, Feriekonto osv. Lønindberetningen til eIndkomst er obligatorisk for alle arbejdsgivere. Formålet er at samle alle indkomstoplysninger ét sted og give både det offentlige og den enkelte medarbejder mulighed for at kontrollere indkomsten.
Hvis der er en måned, hvor du ikke udbetaler løn, skal du også indberette dette via en 0-indberetning. Glemmer du dette, får du en bøde på 800 kroner fra SKAT. Bruger du DataLøn, kan du sætte systemet op, så du automatisk får lavet en 0-indberetning i måneder uden lønudbetaling. Så slipper du for at tænke på det – og undgår dumme bøder.
Hvis du stiller personalegoder til rådighed for dine medarbejdere, skal du være opmærksom på, at nogle er skattepligtige og derfor skal indberettes i forbindelse med lønudbetalingen. Du kan se, hvilke det gælder, i Lønguiden.
Hvad skal en lønseddel indeholde?
En lønseddel er obligatorisk, når du udbetaler løn til din medarbejder. Faktisk er det lovpligtigt, at medarbejderen får en lønseddel, da det er hans eller hendes kvittering for, at der er betalt skat og AM-bidrag af lønnen.
Der er helt specifikke krav til, hvad der skal stå i lønsedlen – og det skal selvfølgelig passe sammen med det, der står i medarbejderens ansættelseskontrakt og evt. overenskomsten. I Lønguiden kan du se en liste over, hvad en lønseddel skal indeholde, ligesom du finder eksempler på lønsedler til forskellige løn- og medarbejdertyper.
Slip for besværet – få hjælp og rådgivning
Der er masser af hjælp og vejledning at hente i Lønguiden, og du vil helt sikkert kunne finde svar på stort set alle dine spørgsmål i forbindelse med, at du giver dine medarbejdere løn. Hvis du bliver i tvivl, eller hvis du har brug for helt konkret svar på netop din personaleadministrative udfordring, kan du også kontakte DataLøns personalejurister.
De kan give dig telefonisk rådgivning og udarbejde specifikke kontrakter, tillæg og andre dokumenter, som matcher netop dine behov. Du skal blot vælge abonnementet DataLøn Ekspert – så har du adgang til deres eksperthjælp. Du kan læse mere om DataLøn Ekspert og de fordele, abonnementet giver dig, her.